آموزش اینترنت

حال که با مفاهیم اولیه اینترنت آشنا شده اید، لازم است که به معرفی محیط IE بپردازیم همان گونه که درشماره قبل اشاره شد، هرگاه وارد یک سایت اینترنتی می شوید، با پیوندهای زیادی که شما را به قسمت های مختلفی از همان سایت و یا حتی سایتهای دیگر رهنمون می سازد، مواجه می شوید. هرگاه بر روی این پیوندها کلیک نمایید، یا صفحه موجود محو و صفحه مقصد ظاهر شده و یا محتوای صفحه مقصد درپنجره جدیدی ظاهر خواهد شد، ولی نکته ای که لازم است بیاموزید، نحوه کار با این گونه پیوندها می باشد.

در اکثر موارد پس از کلیک کردن بر روی یک پیوند، صفحه قبلی محو می شود و صفحه دیگر جایگزین آن می شود، ممکن است که این رفتار چندان خوشایند کاربر نباشد! به عنوان نمونه سایتی را در نظر بگیرید که در آن پیوندهای زیادی به سایتهای مختلف به صورت طبقه بندی شده لحاظ شده باشد و شما تمایل به گشت وگذار به داخل تمامی آنها داشته باشید ولی کلیک کردن بر روی هریک از آنها باعث محو شدن صفحه اولیه خواهد شد. برای حل این مشکل درحالی که درصفحه مورد نظر قرارگرفته اید، سه راه حل در پیش رو دارید:

1.برنامه IE را مجددا اجرا نموده، وارد صفحه مورد نظر شده و از آن بر روی هریک از پیوندها کلیک نمایید.
2.منـوی فـایل را انتـخـاب کرده، بر روی زیر منوی New، کلیک کرده و گزینه Window را انتخاب کنید( البته می توانید از دکمه ترکیبی CTRL+N نیز برای این منظور استفاده نمایید).
3.اشاره گر موش را بر روی پیوند مورد نظر برده، دکمه سمت راست را کلیک کرده تا منوی بعدی ظاهر شود،
سپس گزینه Open In New Window را انتخاب کنید بدین ترتیب شما قادر خواهید بود که بدون اینکه صفحه مورد نظر خود را از دست بدهید در پیوند آن صفحه به گشت وگذار بپردازید، که البته در بین این سه روش، طبعا روش سوم مناسبتر می باشد، ولی روش های اول و دوم نیز برحسب نیاز کاربر‌‌‌‌‌‌‌‌های خاص خود را دارند. حال تصمیم دارید که شما را با نوار ابراز این برنامه آشنا نماییم، ولی ممکن است که به هر دلیلی برنامه IE شما فاقد چنین نواری باشد، لذا درصورتی که برنامه IE شما فاقد آن می باشد، می توانید ابتدای منوی View را انتخاب کرده و سپس وارد زیر منوی Toolbars شده ودر صورتی که در کنار گزینه Standard Buttons نماد «تایید» قرار ندارد، یک بار بر روی آن کلیک کرده تا توار ابراز ظاهر شود. حال که تا اینجا آمده اید، بهتر است که در زیر منوی Toolbars، گزینه Address Bar را نیز انتخاب نموده ، تا در کنار آن نیز نماد «تایید» ظاهر شود و بقیه نمادهای تایید مربوط به بقیه گزینه ها را با انتخاب مجدد آنها، تا اطلاع بعدی حذف نمایید. در داخل نوار ابزار سمت چپ به ترتیب با دو دکمه به نامهای قبلی و بعدی، مواجه می شوید. اولین باری که برنامه IE را باز می کنید، این دو دکمه غیر فعال می باشند. به محض اینکه بر روی یکی از اتصالات صفحه موجود کلیک کرده و یا آدرس دیگری را در نوار آدرس وارد کرده و سپسک کلید Enter را فشار دهید، تا صفحه دیگری در همان پنجره ظاهر شود، دکمه Back از حالت غیر فعال به حالت فعال تغیر حالت می دهد، ولی دقت کنید که کماکان دکمه Forward به صورت غیر فعال می باشد. حال می‌توانید، با کلیک کردن بر روی دکمه Back، به صفحه قبلی بازگردید پس از اولین انتخاب دکمهBack، دکمه Forward نیز از حالت غیرفعال به حال فعال تغییر حالت داده و می توانید از آن استفاده نمایید معانی این دو دکمه دقیقاً مانند دو دکمه Back و Forward در برنامه My Computer می باشد.

1. دکمه Back به برنامه IE می فهماند که بایستی کاربر را به آخرین صفحه‌2. ای که قبلا از آن آمده است،‌3. رهنمون سازد. 4. دکمه Forward به برنامه IE می فهماند که بایستی کاربر را به آخرین صفحه ای که قبلاً‌5. از آن Back کرده است،6. رهنمون سازد. دکمه دیگری که در نوار ابزار وجود دارد، دکمه Stop می باشد. تصور کنید که درحالی که وارد صفحه‌ای شده‌اید، به پیوند، متن یا تصویر مورد نظر خود رسیده‌اید ودیگر تمایلی به دریافت بقیه اطلاعات صفحه ندارید، دراین صورت با انتخاب این دکمه، عمل دریافت یا به اصطلاح بارگذاری اطلاعات خاتمه می یابد.

دکمه دیگری که در نوار ابزار وجود دارد، دکمه Refresh می باشد سه کاربر اصلی این دکمه را می‌توان به شرح ذیل عنوان نمود:
1. نمونه عنوان شده درقسمت Stop را در نظر بگیرید،2. فرض کنید که پس از توقف کردن دریافت تمامی اطلاعات صفحه،3. تمایل به مشاهده بقیه اطلاعات دارید،4. دراین صورت می‌5. توانید بر روی این دکمه کلیک کرده تا عمل دریافت اطلاعات از ابتدا آغاز شود. البته برای این منظور می‌6. توانید از منوی View نیز گزینه Refresh را انتخاب کرده و یا از کلید میانبر نیز استفاده نمایید. 7. تصور کنید که وارد صفحه ای شده اید که به خاطر ساختار آن،8. هر 15 دقیقه اطلاعات مربوط به آن تغییر می یابد،9. مانند سایتهای مربوط به اطلاعات بورس،‌10. دراین صورت شما قادر خواهید بود که با انتخاب این دکمه،11. اطلاعات آن صفحه را مجدداً از سایت مربوطه دریافت نمایید. 12. فرض کنید که وارد سایتی شده اید که در آن تعداد نسبتا زیادی تصویر یا Applet ( در شماره‌13. های بعدی در این مورد توضیحاتی ارائه خواهد شد) وجود دارد وبه علت کند بودن پهنای باند اینترنت و یا سرعت دسترسی رایانه شما به اینترنت،14. شما قادر به دریافت تمامی این اشیاء در بار اول نمی‌15. باشید،16. برای این منظور پس از Refresh کردن صفحه،17. قادر خواهید بود که بقیه اشیاء دریافت نشده را نیز دریافت نمایید. می‌18. توانید انتخاب دکمه Refresh را تا حصول تمامی اشیاء تکرار نمایید.

دکمه دیگری که در نوار ابزار وجود دارد، دکمه Home می باشد. با انتخاب این دکمه به صفحه اولیه‌ای که خود قبلاً تعیین نموده‌اید، خواهید رسید. برای تغییر آن می توانید ،‌منوی Tools را انتخاب نموده و سپس گزینه Internet Options را انتخاب نمایید در این صورت یک پنجره ظاهر شده و قسمت General می‌توانید، درجعبه متنی Address آدرس سایت مورد نظر خود را به عنوان صفحه اولیه وارد نمایید. دقت کنید که در ذیل این جعبه متنی سه دکمه قرار دارد، درصورتی که بر روی دکمه Use Blank کلیک نمایید درجعبه متنی آدرس about:blank ظاهر می شود و این بدان معنی است که هر گاه بر روی دکمه Home کلیک نمایید، یک صفحه خالی بر روی پنجره برنامه IE ظاهر خواهد شد لازم به ذکر است که در صورتی که دلیل موجهی برای انتخاب آدرس خاصی برای صفحه اولیه خود ندارید، انتخاب این دکمه بهترین گزینه خواهد بود دکمه بعد، دکمه Use Ddfault می باشد. با انتخاب این دکمه، آدرس پیش فرض برنامه IE که همان آدرس سایت MSN، مایکروسافت می باشد، درجعبه متنی ظاهر می شود و اما دکمه Use Current. تصور کنید که وارد آدرسی شده‌اید که بسیار جذاب یا کاربردی می باشد و می خواهید که هرگاه که برنامه IE را اجرا کرده و یا دکمه Home را انتخاب می کنید،‌وارد همان آدرس شوید، دراین صورت ابتدا وارد آردس موردنظر شده وسپس بر روی این دکمه کلیک نمایید، تا آدرس آن به عنوان آدرس پیش فرض برنامه IE در نظر گرفته شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد